In Arctic Hundsport

En blogg om vad som händer i verksamheten och vad vi pysslar med :)

Lite om mtt sätt att träna hund, vardagslydnad :)

Kategori: Kurser

Jag har nog ett lite annorlunda sätt att träna hund på, jag hoppas att jag dessutom kan vara nog pedagogisk att förklara varför jag gör som jag gör och att mina kursare känner att det fungerar :) Som jag ser det är ett av de största felen vi gör att vi "kommunicerar" för mycket med våra hundar. Som att ge en lång instruktion till en människa med kort arbetsminne. En annan sak är att vi "krusar" våran hundar något som ofta från hundens sida betyder att vi bekräftar det beteende som utförs just då.
På tisdags träningen övar vi oss i hur ska vända på det hela. Hur många gånger har man inte befunnit sig i situationen där man möter en annan hund, och den egna hunden hoppar, skäller, drar i kopplet. Det vanligaste är att man tar tag i hunden, säger åt den "lägg av" ord som man inte ens har tränat på eller lärt den... oavsett vilket ord man väljer eller tar tag i kopplet eller liknande så bekräftar man hundens betende i just den situationen och faktiskt så spelar det ingen roll om det är positivt eller negativt det är ändock en bekräftelse. Ofta är mönstret så invant att vi själv inte vet riktigt vet hur vi ska ta oss ut ur det. Många gånger ser jag hur människor har byggt upp ett särskilt kropsspråk, pratar med sin hund som om den faktiskt kunde alla ord och förstår dem. Orden som hunden "kan" är ju kopplade till någon form av tillfredställelse el bekräftelse ex "Bra" är ofta bunden till godis, klapp eller leksak. Vi använder också våran kropp till att kommunicera. På mina "konstiga" kurser får deltagarna börja med att ignorera hunden och bara bekräfta den när den själv söker kontakten, det behöver INTE betyda ögon kontakt utan kan lika väl vara att den gör ett mikroval att släppa fokuset från något annat och bli hörsamma, det handlar om det lilla att hunden inte skall gå fot under hel passet med ögon kontakt utan att den helt enkelt skall visa hörsamhet för vad du gör. Vi bygger upp ett intresse. alltså skillnaden är: Vi tjatar inte på hunden att lyssna på oss, utan hunden stannar upp och funderar "vad håller hen på med, här är det bäst att jag håller lite koll och är med" Deltagarna får även träna sig i att titta på sin hund, för det gäller ju att bekräfta hunden i rätt ögonblick, där tror många att man bara skall bekräfta vid ögonkontakt men det behövs inte det viktiga är att bekräfta hunden när det är hörsam , en bekräftelse kan vara att man ger sin hund den där blicken, det kan vara att man säger "hej" eller något annat ( den får någon bekräftelse av att vara hörsam). Det handlar mest om att prata samma språk. Nästa steg är att leka med hunden, jag föredrar lek med olika föremål för att hunden så tidigt som möjligt skall få upp ett föremålsintresse, det blir ju så mycket enklare än om man senare vid spårträningen eller uppletande skall börja träna föremålsintresse, ena annan sak är att man lär hunden att leka med det som bjuds man har ju inte alltid favorit leksakerna med sig. Det viktigaste med leken är att man leker tillsammans, vilket inte betyder att man kastar en boll och hunden hämtar utan att man kastar en boll och sedan utmanar hunden att ta den, det ser löjligt ut och det är ganska jobbigt men hunden skall efter leken känna att du är den roligaste och tokigaste lekkompisen som finns. Ju oftare hunden får leka med andra hundkompisar desto svårare är uppgiften att leka med matte eller husse, det är helt enkelt sällan lika roligt som att leka med en jämlike. Sen när det kommer till inlärning och tillslut krav så fungerar hunden så att de gör det, OM de får ut något av det. Många gånger träffar jag på deltagare som säger "ja men jag vet att hen kan det, men inte just nu" det kan mycket väl vara så att hunden kan visst men att informationen blir för mycket just i det tillfället p.g.a. yttre eller inre omständigheter. Då kan man alltid backa tillbaka till grunden så att kravet blir en inlärning i en ny miljö i stället för att kräva att hunden skall kunna det så lär man hunden att göra det i den omständigheten.
 
Då jag ibland tar emot hundar i mitt hem för träning, där man har begränsat med tid. Har jag blivit tvungen att hitta en modell som fungerar på olika individer, man kanske bara har två veckor på sig.
Hur som helst som jag brukar säga till hundägarna jag kan träna hunden åt er, och lära den hur den skall göra men det är upp till er att lära er hur ni skall göra.
 
Största jobbet är att lära sig att kommunicera med sin hund på rätt sätt, när man kan det har man kommit halvvägs :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: